Fren ve trafik güvenliği uzmanı, yüksek makine mühendisi Alpay Lök, yaşanan iki kazanın da önlenebilir nitelikte olduğunu söyledi. Türkiye’nin hem ürettiği hem de ithal ettiği araçların fren sistemlerinin Avrupa standartlarında olmasına karşın muayene ve denetimlerde eksiklikler bulunduğunu belirten Lök, Avrupa’da otoyollarda hız sınırları düşürülürken Türkiye’de 1 Temmuz’dan itibaren hız sınırlarının artırılmasının yanlış bir karar olduğunu söyledi.
Lök, kazalara neden olan tabloyu Hürriyet’e şöyle özetledi: “Otoyollarda otomobiller şerit disiplini olmadan sürekli üçüncü şeritten ve çok yüksek hızla gidiyorlar, önlerinde bir araç olduğunda sağdan geçiyorlar. Şehirlerarası otobüslerde 2004’den itibaren fabrika çıkışı 100km/h’a, kamyonlarda da 90km/h’a ayarlı hız sınırlayıcı düzenekler (Speed limitor) merdiven altında devre dışı bırakılırken, bu denetlenmediği gibi araç muayenesinde ‘hafif kusur’ sayılıyor. Şehirlerarası otobüsler üç şeritli otoyolda en sağ şeritte ve 100km/h hızı aşmadan gitmeleri gerekirken sürekli ikinci şeritten ve önlerinde bir araba veya Otobüs varsa da üçüncü şeritten solluyorlar. Hızları en az 120km/h oluyor. Kamyonlar üç şeritli otoyolda en sağ şeritte ve 90km/h hızı aşmamaları gerekirken birinci şeridin yanı sıra ikinci şeridi kesintisiz kullanıyorlar. Otoyollarda takip mesafesi (gidilen hızın yarısı metre cinsinden) kuralına uyulmuyor. Otobüs yolcuları emniyet kemeri takmıyor.
Uykusuzluk ve dalgınlık nedeniyle ortaya çıkabilecek arkadan çarpma kazalarını önlemek amacıyla 2016 model yılı itibariyle şehirlerarası otobüs ve kamyonlarda fabrika çıkışı standart donanım olan ESP, AEBS ve LDW’yi içeren Elektronik Sürüş Destek Sistemi’ndeki AEBS ve LDW’nin sinyal vermeden şerit değiştirilmesine izin vermediği gerekçesiyle, sürücü tarafından iptal ediliyor.”
SERVİSTEN DENETİME BU ÖNLEMLERE DİKKAT
Trafik uzmanı Alpay Lök gibi Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği de TIR, otobüs kazalarının önlenmesi için acilen şu önlemlerin alınmasını istedi:
* Avrupa Parlamentosu’nda mayısta alınan ‘hızlar düşürülsün’ kararının aksine ülkemizde 1 Temmuz’da otoyollarda otomobiller için alınan hız artışı kararı iptal edilmeli.
* Otoyollarda hız, şerit disiplini ve takip mesafesi denetimleri yapılmalı.
* Araç servisleri, denetim, kayıt ve sorumluluk altına alınmalı, merdiven altı önlenmeli.
* UAB araç muayene kusurlar tablosu gözden geçirilmeli ve noksanlar giderilmeli.
* Almanya’daki ESP denetimine benzer bir şekilde ağır ticari taşıtlar Makine Mühendisleri Odası (MMO) işbirliğiyle yetkili servislerde yılda üç ilave denetime alınmalı.
* AdBlue/DPF/EGR, Elektronik Sürüş Destek Sistemi (ESP/AEBS/LDW) iptali önlenmeli * Hız sınırlayıcılar kamyonlarda saatte 90, otobüslerde 100km’ye ayarlanmalı.
OTOBÜS ŞOFÖRÜ: ‘BİR ANDA HÂKİMİYETİ KAYBETTİM’
Gaziantep’te devrilerek kurtarma ekibinin üzerine sürüklenen ‘Özel Diyarbakır Turizm’ firmasına ait otobüsün sürücüsü Abdülkadir Memiş, ilk ifadesinde “Otoyolda Kaza vardı, kalabalık bir ekip bulunuyordu. Bir anda otobüsün direksiyon hakimiyetini kaybettim. Toparlamak için manevra yapmaya başladım ama kurtaramadım ve otobüs devrildi.” dedi. Memiş, jandarmadaki işlemlerinin ardından sevk edildiği adliyede tutuklandı.
Öte yandan Gaziantep Cumhuriyet Başsavcılığı’nca yürütülen soruşturma için 3 savcı görevlendirildi. Karayoluna dökülen yağ benzeri bir sıvının otobüsün kaymasına neden olduğuna yönelik iddiaların araştırıldığı ancak şu ana kadar bu yönde bulguya rastlanılmadığı öğrenildi.
MARDİN’DE 2 TIR SÜRÜCÜSÜ TUTUKLANDI
Mardin Derik’te neden oldukları kaza sonrası gözaltına alınan ve güvenlik gerekçesiyle Diyarbakır’a getirilen 2 TIR sürücüsünün SEGBİS ile ifadeleri alındı. TIR sürücülerinden Umut Gündüz ifadesinde “Rampadan inerken frene bastım. Ancak araç daha da hızlanmaya başladı. Araçlara çarpmamak için direksiyonu sağa kırdım” dedi. Sürücüler Umut Gündüz ve Yusuf Şataflı, ifadelerinin ardından “Taksirle birden fazla kişinin ölümüne ve yaralanmasına neden olmak” suçundan tutuklandı.
20 KAZA KURBANINA VEDA MARDİN AĞLIYOR
Mardin’in Derik ilçesindeki katliam gibi kazada ölen 20 kişi, İçişleri Bakanı Süleyman Soylu’nun da katıldığı törenlerle son yolculuklarına uğurlandı. Derik’te önceki gün 17.00 sıralarında freni boşalan gübre yüklü TIR, 2 araca çarparak devrildi. Çevredekilerin yardıma koştuğu ve kurtarma çalışmaları yapıldığı sırada gübre yüklü bir başka TIR, hızla kalabalığın arasına daldı. Kazada, aralarında çocukların bulunduğu 19 kişi hayatını kaybetti, 1 polis şehit oldu. Kazada 11 araç ile 3 iş yerinde büyük hasar meydana geldi.
Yorumlar
Kalan Karakter: